Välkommen till Konsumentvägledningen

Vi hjälper dig som konsument med råd och information i situationer där du behöver veta mer. Du får bland annat råd före köp, råd vid reklamationer och upplysningar om dina rättigheter som konsument. Rådgivningen är gratis för kommunens invånare.


Dina rättigheter som konsument

– Vad gör jag om nya bilen går sönder på en gång?

– Kan jag ångra mitt abonnemang?

– Vad har jag rätt till vid försenat/inställt flyg?

– Vad gör jag om är missnöjd med hantverkaren?

Hallå konsuments podd innehåller många bra filmer om dina rättigheter som konsument.

I kommuncenters podd kan du höra en intervju med Oxelösunds konsumentvägledare som ger tips och råd.


Ångerrätt?

Du har oftast 14 dagars ångerrätt (vissa undantag för biljetter med mera) när du handlar av ett företag via telefon, dörrförsäljning, internet. Ångerrätten gäller också om ett företag lockar till sig dig utanför den ordinarie butiken i till exempel en galleriagång eller genom ett tillfälligt stånd utanför matbutiken eller på torget.  Ångerrätten börjar löpa från den dag du tar emot varan eller från den dag du får tillgång till tjänsten. Om företaget inte lämnar någon information om ångerrätten har du ett års ångerrätt. Se Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kontakta företaget skriftligt och säg att du vill ångra dig.


Anlita hantverkare?

Om du ska anlita hantverkare, läs gärna broschyren, "Tips till dig som ska anlita hantverkare". Den finns även att hämta i tryckt form på Oxelösunds bibliotek. Tänk också på att alltid ha ett skriftligt avtal med hantverkaren. Använda gärna Hantverkarformuläret Hantverkaren är också skyldig att ange priset inklusive moms till privatpersoner och har alltså inte rätt att lägga till momsen i efterhand på fakturan.


Varning för bilvärderingstjänster

På internet finns flera bilvärderingstjänster. Om du uppger ditt registreringsnummer och bockar i en ruta om att du godkänner avtalsvillkoren kan du få en faktura på flera hundra kronor. Tänk på att alltid läsa igenom avtalsvillkoren innan du godkänner dessa. Om du redan råkat ut för dessa företag, kontakta gärna Konsumentvägledningen för mer råd om hur du kan bestrida fakturan.

Om du bestridit faktura från Autopriser.com men ändå fått inkassokrav från inkassobolaget Storm & Mets läs mer på Konsument Europas webbplats


Ska du flytta?

Se upp för oseriösa adressändringsföretag. Flyttanmälan görs via Skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se. Adressändring med möjlighet till eftersändning av post görs på svensk adressändrings hemsida www.adressandring.se. Kontrollera att du är på rätt sida, det finns flera oseriösa hemsidor med liknande adresser som erbjuder adressändring mot en hög kostnad.


Internetguider

IIS, Internetstiftelsen i Sverige, har gett ut många bra guider om Internet. Några exempel på deras guider:
 Igenkänd och identifierad
 Motverka nätmobbning
 Ungas integritet på nätet
Alla guider hittar du på Internetstiftelsens hemsida.


Liten laghund

Liten laghund hittar du de viktigaste lagarna på konsumentområdet som till exempel

  • Konsumentköplagen
  • Konsumenttjänstlagen
  • Lagen om  distansavtal och avtal utanför affärslokaler
  • Konsumentkreditlagen
  • E-handelslagen
  • Förordning om flygpassagerares rättigheter
  • Förordning om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer

Kontakt

Oxelösunds kommun
Konsumentvägledningen
613 81 Oxelösund

Besöksadress
Koordinaten
Järntorget 7-9

Telefon 0155-383 75
konsument@remove-this.oxelosund.remove-this.se

Jag har semester till 16 juli. Vid brådskande ärenden kan du vända dig till Nyköpings konsumentvägledare, tel 0155-24 86 71 (ej vecka 28).
Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument ger också rådgivning per telefon.

Monica Pettersson
Konsumentvägledare

Kontakt för sidan: Kommuncenter